Friday, 6 June 2014

FAKTOR-FAKTOR KEJATUHAN TURKI UTHMANIYAH


4.1       Kelemahan Pemerintah

Pada awal abad ke-17, kerajaan Turki Uthmaniyah berada dalam keadaan yang tidak stabil apabila pemerintahannya yang kerap bersilih ganti akibat kematian pemimpinnya. Hal ini mengakibatkan setiap kali pertukaran Sultan berganti polisi kerajaan juga bertukar dan kestabilan negara kerap goyah. Lima orang sultan pertamanya pada abad ke-17 meninggal sebelum menjangkau usia 35 tahun . Pada saat ini pemimpin sangat bergantung kepada para pegawai untuk menguruskan pentadbiran negara.[4]
             Kurun ini menyaksikan kelemahan ramai pemerintah Turki Uthmaniyah. Terdapat ramai sultan yang tidak sekuat sultan-sultan terdahulu antaranya ialah Sultan Mustafa I (1617 M),Uthman II (1617-1621 M), Murad IV (1622-1640), Ibrahim bin Ahmad (1639-1648 M),Muhammad IV (1648-1687 M), Suleiman III (1687-1690 M), Ahmad II (1690-1694),Mustafa II (1694-1703 M), Ahmad III (1703-1730 M), Mahmud I (1730-1754 M), AhmanIII (1754-1787 M), Mustafa III (1757-1773 M), dan Abdul Hamid I (1773-1788 M).[5] Sultan Uthman ke II misalnya telah menaiki takhta ketika baru berumur 13 tahun. Sultan hanyalah boneka dan kuasa pemerintah terletak ditangan golongan elit Turki. Sultan hanya menurut kehendak golongan tersebut yang berkepentingan peribadi. Sepanjang pemerintahannya selama setahun empat bulan penggantian Perdana Menteri telahberlaku sebanyak tujuh kali.[6]
            Selain itu, kelemahan juga dapat dilihat semasa Sultan Murad V. Beliau telah dinaikkan oleh golongan Freemasonry (sebuah pertubuhan Yahudi) dan hanya sempat memerintah selama 93 hari kerana penyakit gila akibat terlalu takut. Beliau takut melihat kematian Sultan sebelumnya iaitu Sultan Abdul Aziz yang mati dibunuh. Selain itu beliau adalah seorang yang mudah tertipu dan merupakan seorang kaki arak dan tidak berwibawa.[7] Sultan pada kurun ke-18M juga berperibadi lemah dan terkenal dengan sikap zalim, ingin berlagak dengan kemewahan dan tunduk kepada hawa nafsu.[8]
            Kelemahan Pemerintah mengawal golongan Harem dan pegawai tempatan juga menjerumuskan Turki Uthmaniyah ke lembah kejatuhan. Pada kurun ke-16 telah menyaksikan kemasukan pengaruh perempuan dalam pemerintahan Turki Uthmaniyah. Hal ini berikutan Sultan Uthamaniyah pada abad ke-16 sangatlah dipengaruhi oleh perempuan kerana mereka hidup terkurung di Istana Harem.[9] Mereka dikurung bagi mengelakkan pergaduhan antara bakal waris takhta sehingga menyebabkan mereka lemah dan tidak pandai memerintah kerajaan.[10] Maka, kelemahan ini telah dimanfaatkan oleh intitusi Harem. Golongan Harem berusaha untuk menaikkan zuriat masing-masing untuk menjadi sultan sehingga sanggup membunuh antara satu sama lain dan mengadakan pelbagai komplot agar cita-cita mereka tercapai. Akibatnya, berlakulah perebutan kuasa sehingga menyebabkan suasana politik lemah dan kepimpinan menurun danpemerintah gagal mengawal situasi ini.
            Selain itu, sikap pegawai kerajaan Turki Uthmaniyah juga berpecah-belah. Mereka sangat mementingkan kedudukan mereka dan sanggup melakukan apa saja untuk mempertahankan kedudukan. Maka, berlakulah rasuah dan penyelewengan kuasa. Golongan istana tidak bersatu padu dan birokrat awam atau Kaleimiyyeh yang menjawat jawatan tinggi juga berpecah belah pada abad ke-18.[11] Kelemahan yang wujud dalam pemerintahan ini dan pegawai yang mula berpecah belah dan mempunyai matlamat untuk kepentingan diri telah membawa kepada kejatuhan Turki Uthmaniyah. Contohnya golongan pembesar daerah derebey yang menguasai kawasan-kawasan lembah kerap kali mencabar kerajaan pusat dan mengistiharkan kemerdekaan sendiri.[12] Selain itu, pembesar-pembesar tempatan yang cuba membebaskan diri daripada Turki Uthmaniyah adalah seperti Mamalik di Iraq, Alu Al-Azim di Suriah, Al-Syihabiyun di Libanon, Zahir al-Umar di Palestin dan sebagainya.[13] Situasi ini membuktikan kelemahan pemerintah Turki Uthmaniyah sehingga pembesar berani berpaling tadah dan melakukan pemberontakan yang makin melemahkan Turki Uthmaniyah.

4.2       Proses Tanzimat
Tanzimat[14] bermaksud mengatur, menyusun dan memperbaiki. Dalam sejarah Turki Uthmaniyah, Tanzimat merupakan satu pergerakan pembaharuan atau reformasi yang dilakukan Turki Uthmaniyah dalam tahun 1939-1876. Sayangnya pemodenan yang dibuat dalam konteks Turki Uthmaniyah adalah pembaharuan yang berasaskan pembaratan. Situasi ini semakin membuatkan Turki Uthmaniyah semakin parah dan terperangkap dengan situasi sehingga hancurnya empayar yang luas ini. Pemodenan yang dilakukan bermula dengan pengistiharan Hatt-I-Sarif  atau dikenali Piagam Kamar Merah (1830) dan Hatt-I- Humayun (1856) oleh Sultan Abdul Majid dan Rasyid Ali dan Fuad Pasha.[15] Piagam ini merangkumi pembaharuan pentadbiran, penyelarasan sistem cukai, sistem kerahan tenaga, persamaan hak individu dan pendidikan sekular menggantikan pendidikan Islam. Proses ini telah menyebabkan kemasukan fahaman sekular yang membahayakan Turki Uthmaniyah. Piagam Hatt-I-Humayum lebih menegaskan tentang sekularisme iaitu dengan menggugurkan rujukan tentang syariat Islam.[16] Sebenarnya proses ini amat dinanti-nanti oleh dunia barat kerana reformasi ini menguntungkan mereka dan rakyat kristian yang berada di bawah Turki Uthmaniyah.
            Dari sudut ekonomi, pembaharuan ini merangkumi pembinaan infrastruktur canggih seperti pembinaan Sistem Kereta api Eropah Barat menerusi Anatolia terus ke Baghdad.[17] Turki Uthmaniyah berhutang sehingga menyebabkan tekanan daripada pihak Eropah  yang mendesak agar Istanbul menghapuskan sekatan Import. Hal ini menyebabkan barangan daripada Eropah telah memenuhi pasaran Turki Uthmaniyah dengan harga yang sangatmurah sehingga menghancurkan ekonomi Turki Uthmaniyah sendiri. Contohnya kemasukan barangan luar secara berterusan, kain-kain yang dibuat di luar negeri , adalah daripada bahan mentah Syria mengancam dan memusnahkan industri Syria.[18]
            Sultan Abd al-Aziz meneruskan Tanzimat sehingga empayar tersebut muflis pada 1875 dengan pinjaman besar dari Eropah, membawa kepada tertubuhnya Pentadbiran Hutang Awam Kebangsaan Uthmaniyah, yang kerajaan dan pemilik bank eropah mengawal kewangan Uthmaniyah. Pada 1876, setelah Sultan Abdul Hamid II menaiki takhta , hutang yang ditanggung oleh kerajaan Turki Uthmaniyah ialah melebihi daripada 200 juta pound Sterling. Ini membuktikan proses Tanzimat dalam bidang ekonomi memberikan kesan buruk dalam kestabilan ekonomi Turki Uthmaniyah dan menghancurkan Turki Uthmaniyah.
            Dari sudut sosial, Proses Tanzimat telah mewujudkan banyak sekolah-sekolah sekular menggantikan sekolah yang berpendidikan  Islam. Pendidikan sekular ini tertumpu kepada karya sastera tertentu, arena persuratan berkembang maju dan terjemahan daripada fiksyen barat.[19] Malahan sistem pendidikan telah disusun semula dan pada 1866, sebuah Kementerian Pelajaran Umum ditubuhkan untuk menyeliasekolah sekular.[20] Maka, sekolah sekular mula tumbuh seperti cendawan di Turki Uthmaniyah.
            Malahan negara barat juga mengambil peluang ini untuk menyerapkan pendidikan mereka melalui beberapa institusi pendidikan seperti Amerika menubuhkan  Universiti Bosporus (1863) dan Maktab Protestan Syria ( 1866). Manakala Perancis mengasaskan Imprrimerie  Catholique pada 1853 dan the Universitende St. Joseph pada 1875.[21] Situasi ini makin menggalakkan penerapan idea nasionalisme, kapitalisme, imperialism terhadap masyarakat sehingga menyebabkan sentiment perkauman semakin menebal dan akhirnya idea-idea barat ini telah Berjaya menjatuhkan kerajaan Islam Turki Uthmaniyah. Malahan, pengenalan undang-undang barat juga telah dibawa masuk yang telah mengetepikan undang-undang Islam yang diguna pakai selama ini. Pada 1869 Menteri kehakiman Turki Uthmaniyah telah menubuhkan makhamah sekular yang mengehadkan bidang kuasa mahkamah Syariah.[22] Hal ini merupakan petanda masyarakat mula lebih memandang dunia dan mengetepikan undang-undang yang selama ini telah diguna pakai oleh Turki Uthmaniyah dan mendorong kejatuhan Turki Uthmaniyah.
            Dari sudut politik dan pentadbiran, kerajaan Turki Uthmaniyah telah memperkenalkan pentadbiran ala barat yang bertunjangkan sistem demokrasi. Kementerian tertentu telah ditubuh seperti Kementerian Pelajaran (1857), polis (1870) dan Majlis Tanzimat yang berperanan menasihati Sultan. Tetapi hakikatnya sultan hanya mengikut telunjuk golongan Pasha dan tanpa sebarang kuasa dalam menentukan dasar negara.[23] Malahan, kuasa-kuasa  Gabenor wilayah turut dikurangkan. Situasi ini melemahkan kesultanan Turki Uthmaniyah.          


4.3       Ketenteraan Yang Longgar
Kekuatan Turki Uthmaniyah ketika zaman keagungannya adalah dari segi ketenteraan dan ini terbukti dengan siri-siri perluasan kuasa yang dilakukan oleh Sultan-sultan terdahulu. Namun, disiplin ketenteraan yang mulai longgar apabila pasukan tentera tidak lagi tinggal di dalam kem dan bergaul dengan masyarakat, seperti dibenarkan berkahwin membuat kerja sampingan tertutama berniaga malah ada yang terlibat dengan aktiviti tidak bermoral seperti minum arak, rasuah dan sebagainya. Janissari tidak lagi menjadi pasukan elit yang padu dalam kesetiaan kepada sultan, tetapi memupuk minat terhadap tanggungjawab luaran mereka dan seringkali kekurangan latihan ketenteraan. [24] Selain itu, pasukan khas ini sering memberontak terhadap sultan.[25]
            Malahan pasukan tentera telah diwarnai dengan unsur-unsur rasuah dari peringkat atasan hingga ke peringkat bawahan. Kelemahan disiplin dikalangan pegawai atasan akibat penjualan jawatan dari peringkat atasan. Pada awalnya, pelantikan adalah berdasarkan kemampuan berubah apabila peningkatan cukai secara tidak langsung telah menyebabkan wang menjadi segala-galanya untuk pengimbangan pendapatan.[26] Disiplin ketenteraan merosot pada semua jentera pusat dan ini menggoyahkan kerajaan Turki Uthmaniyah ketika menghadapi pemberontakan dalaman dan serangan luaran. Perlu saya tegaskan, bahawa Turki Uthmaniyah adalah sebuah kerajaan yang luas dan bagi menampung keluasan ini sistem ketenteraan yang cekap amat penting. Tetapi, apabila keaadaan ketenteraan yang tenat, pengawalan kawasannya menjadi lemah dan Turki Uthmaniyah mulai goyah dan secara perlahan-lahan menuju kejatuhan.
            Akibatnya, pembubaran unit Janissari telah dibuat dan ditentang hebat oleh golongan Janissari tetapi pembaharuan tetap dibuat oleh Sultan Mahmud II kerana menyedari kelemahan pasukan Janissari. Pemodenan tentera dibuat pada abad 19 dengan mengupah pakar asing dan menghantar pegawai kanan menjalani latihan di negara Barat. Sesiapa sahaja yang mempunyai kewarganegaraan boleh memasuki tentera berbeza dengan sebelum, ini yang hanya khusus untuk orang Islam sahaja dan kewajipan membayar cukai gantian yang dikenali ‘askariyyah’ kepada minoriti lain sebagai ganti perkhidmatan tentera. Sultan Mahmud II misalnya telah membeli senjata baru dan peralatan senjata kecil yang disembunyikan di Istananya.[27] Tetapi langkah ini tetap tidak mampu menandingi negara Barat.

4.4       Pergerakan Nasiolisme
Turki Uthmaniyah kukuh dalam empayarnya kerana kesatuan yang wujud di dalamnya. Namun, sejak fahaman sekular mulai meresap dalam nadi masyarakat yang berbilang kaum di bawahnya, perpecahan mula berlaku dan masing-masing bersaing sehingga menjerumuskan Turki Uthmaniyah ke jurang kejatuhan. Nasionalisme yang diimport dari Barat ini merupakan senjata yang amat ampuh. Malahan, institusi pendidikan sekular dan perkhidmatan pos serta kemudahan perhubungan lain yang ada membolehkan ideology dan pemikiran baru yang diterapkan Eropah termasuk konsep revolusi, nasionalisme dan imperialism telah menyuburkan semangat kebangsaan bangsa Arab dan sentiment memerdekakan tanah Arab dari Turki yang berkobar-kobar.[28] Gerakan perkauman ini  merupakan faktor keruntuhan Turki Uthmaniyah kerana ketiadaan sikap bersatu padu ini telah memulakan fasa penjajahan barat dalam memecahbelahkan Turki Uthmaniyah. Malahan nasionalisme mengandungi bibit-bibit jahilliyah yang sama dengan semangat abasiyah yang diharamkan oleh Islam. Nasionalisme inilah yang mengasingkan umat Islam antara satu sama lain dan menyebabkan mereka terus dikuasai oleh Barat.[29]
            Sentimen anti Turki wujud bermula abad ke-19. Contohnya di Arabia, telah wujud pergerakan Wahabiyah yang bersifat anti Barat dan menentang dominasi Turki serta menentang amalan korupsi di dalam TU. Golongan ini berjaya menakluki Mekah tetapi seketika sahaja sebelum dikalahkan oleh Muhamad Ali Pasha pada 1810 dan pergerakan ini berjaya menawan kembali Mekah pada 1924. Selain itu, masyarakat Maronite di Lubnan juga menjalankan sentiment anti-Turki akibat tidak berpuas hati dianggap masyarakat kelas kedua. Sentimen ini kian memuncak apabila berlakunya gerakan kemerdekaan Kristian Lubnan pada 1860. Kewujudan sentimen perkauman antara masyarakat Turki dan Arab ini memuncak pada zaman Sultan Abdul Hamid apabila beliau telah mengenakan tindakan keras kepada masyarakat Arab dalam proses melumpuhkan gerakan pemberontakan tetapi sebaliknya tindakan itu ditafsir sebagai cubaan memenangkan bangsa Turki dan dasar anti-Arab. Sebenarnya, gerakan kemerdekaan  Arab ini telah ditaja oleh Kristian Barat untuk menjatuhkan kesatuan dunia Islam.
            Selain itu, Syarif Husain telah memberontak terhadap kerajaan Turki Uthmaniyah pada Jun 1916 melalui komplot yang didalangi British. Syarif Husain sanggup menjual kehormatan agama kerana terpengaruh dengan janji British. Pemberontakan yang  dilakukannya dikenali sebagai pemberontakan Arab dan Berjaya mengalahkan Turki Uthmaniyah dengan bantuan pihak British. Kerajaan Turki Uthmaniyah akhirnya runtuh kerana ketamakan Syarif Husain dan pihak British yang berjaya menguasai kerajaan tersebut.[30]
            Nasionalisme Turki juga berperanan menjatuhkan kerajaan Turki Uthmaniyah sendiri. Pertubuhan al-Ittihad wa al-Taraqqi telah membangkitkan semangat perkauman dikalangan masyarakat Turki. Pertubuhan ini menyeru kepada konsep baru seperti tanah air, perlembagaan, persamaan dan kebebasan. Matlamat persatuan ini ialah menggulingkan  Abdul al-Hamid II dan menggantikannya dengan perlembagaan, keadilan dan reformasi. Yang memalukan, matlamat persatuan ini digariskan oleh orangYahudi dan Freemason yand secara terangannya cuba memecahbelahkan umat Islam.[31] Akhirnya, hal ini menjadi kenyataan apabila terhapusnya khalifah Uthmaniyah pada 1924.
            Nasionalisme Arab dan Turki ini berterusan sehingga meletusnya perang dunia yang pertama. Kemunculan gerakan-gerakan seperti Turki Muda dan sebagainya telah menyebabkan berlakunya peperangan yang mengugat Turki Uthmaniyah. Kerajaan ini tidak mampu bertahan dengan serangan dalaman dengan bantuan pihak Barat yang sentiasa menanti untuk membahagi-bahagikan wilayah Turki Uthmaniyah. Pada akhirnya, selepas Barat menjajah negara Islam barulah pemimpin gerakan nasionalisme ini mengaku salah dan berpendapat kerajaan Islam dibawah Turki Uthmaniyah adalah seribu kali lebih baik dari Barat. Malahan Nasionalisme yang diperjuangkan gagal merealisasikan slogan mereka iaitu pembaharuan, kebebasan dan keadilan. Nasionalisme Turki, Nasionalisme Arab seiring  dengan perancangan Barat dalam membangkitkan permusuhan dalaman Turki Uthmaniyah ini berjalan lancar sehingga mengheret kerajaan Turki Uthmaniyah ke lurah kehancuran.

4.5       Penyelewengan Islam
Ajaran Islam pada saat akhir kerajaan Turki Uthmaniyah, telah dicemari oleh amalan kurafat dan tahayul yang melampaui batas. Masyarakat Turki Uthmaniyah semakin lali dan mementingkan keduniaan. Hal ini terbukti apabila ramai menghiaskan diri dengan tangkal, azimat dan jampi serapah untuk menghindar diri dari penyakit atau bala bencana. Malahan berlaku pemujaan kubur seperti memuja kubur wali atau orang yang dianggap keramat.[32]
            Arak, candu dan pelacuran semakin berleluasa dan melemahkan umat Islam. Selain itu, masjid telah lengang dan terdapat juga masyarakat Turki Uthmaniyah yang berpuas hati dengan membilang tasbih tanpa melakukan tugas-tugas wajib seperti solat lima waktu. Terpesong dari ajaran Islam bermakna kelunturan nilai-nilai peribadi dan manusia berpaling ke arah dunia sehingga memporak-perandakan keadaan masyarakat yang sudah sedia tenat dalam kerajaan Turki Uthmaniyah. Malahan, yang lebih menyedihkan adalah kemunculan para sufi yang menyimpang dari al-Quran dan al-Sunnah dan bersekongkol dengan pihak tertentu dalam menjatuhkan umat Islam itu sendiri.[33]
            Situasi ini diakui oleh Sultan Abdul Hamid II ketika memberi syarahan ketika merasmikan pembukaan sidang parlimen pertama pada 19 Mac 1877 atau 4 Rabiul Awal 1294 H mengakui bahawa:
“ … sepanjang 600 tahun, kekayaan dan kebahagiaan negara dan rakyat jelata sentiasa meningkat menuju kemajuan dan perkembangan di bawah perlindungan keadilan dan kedaulatan undang-undang, namun setelah itu kita mulai mengalami kemerosotan secara berperingkat disebabkan kelemahan kita mengikut dan berpandu dengan syariat Allah. Lalu kekuatan tersebut digantikan dengan kelemahan.”[34]
Hal ini jelas membuktikan bahawa masyarakat Turki Uthmaniyah yang telah meninggalkan syariat Islam dari pelbagai sudut ekonomi, sosial dan politik dan berpaling kepada konsepkeduniaan melumpuhkan nilai-nilai rohani dan nilai-nilai positif dalam pembentukan jiwadan diri seorang khalifah yang baik sehingga mendorong kemunculan pelbagaikemaksiatan yang akhirnya menjerat kerajaan Turki Uthmaniyah.

4.6       Peranan golongan minoriti
Golongan minoriti dalam Turki Uthmaniyah turut berperanan dalam menjatuhkan kerajaan Turki Uthmaniyah. Golongan tersebut ialah orang Yahudi dan Armenia. Orang Yahudi merupakan terdiri daripada golongan kaya yang terlibat dalam perniagaan, perubatan dan jawatan penting lain. Mereka memainkan peranan penting dari sudut sosial, kebudayaan, politik dan ekonomi. Kaum Yahudi ini berperanan selama 400 tahun dalam menjatuhkan kerajaan Turki Uthmaniyah. Sultan Abd Hamid pernah menyatakan bahawa baginda tidak bimbang pemberontakan dari pihak Rum, Armenia dan Albania kerana mampu memadamkannya, kecuali orang Yahudi, kerana mereka orang-orang kaya dan sukar menghadapi mereka.[35]

            Orang Yahudi terutama Yahudi al-Dunamah telah melakukan pelbagai cara dalam menjatuhkan Turki Uthmaniyah termasuk seruan perkauman, sama ada perkauman Arab, Turki, Kurdi dan lainnya dan dengan mengajak menyertai pertubuhan sulit terutama Freemason. Mereka turut menggunakan propaganda dan akhbar-akhbar bagi meruntuhkan khilafah.[36] Orang Yahudi mempunyai misi dalam mendapatkan Palestin tetapi terhalang oleh pemimpin-pemimpin Turki Uthmaniyah yang tidak mahu menyerahkan bumi suci itu kepada kaum Yahudi. Kurusu, seorang peguam Yahudi iaitu wakil peribadi kepadaTheodore Herzl, pemimpim utama Zionis bersumpah menggulingkan Abdul Hamid kerana sebelum itu enggan menyerahkan bumi Palestin kepada pihak Zionis.[37] Hal ini membuktikan pihak Yahudi berperanan penting dalam menjatuhkan kerajaan Turki Uthmaniyah danmelakukan pelbagai cara dalam menjatuhkan Turki Uthmaniyah dan sanggup bersekongkol dengan pihak Barat dalam memastikan kejatuhan kerajaan Turki Uthmaniyah. Seorang penganalisa sejarahTurki berkata: “Boleh dikatakan dengan tegas dan pasti bahawa revolusi Turki hampir semuanya adalah hasil konspirasi pihak Yahudi Freemason.[38]
            Selain itu, bangsa Armenia juga berperanan dalam menjatuhkan kerajaan Turki Uthmaniyah. Walaupun awalnya bangsa ini sangat setia dan berpuas hati dengan pemerintahan Turki Uthmaniyah tetapi hasutan barat dan pendidikan sekular menjadikan mereka bangsa yang menentang Turki Uthmaniyah. Mereka merupakan pengikut pelbagai Mazhab seperti Kristian, Khatolik, dan Protestan. Masyarakat Armenia Mempunyai jawatan dalam jabatan kerajaan, wilayah dan kedutaan pada zaman Sultan Hamid. Mereka telah bertindak mengkhianati Turki Uthmaniyah dengan membantu Rusia menentang Turki Uthmaniyah pada 1876 kerana terpengaruh idea Nasionalisme yang telah diterapkan.[39] Malahan mereka menubuhkan pergerakan bersenjata yang di pelopori pelajar Armenia yang mendapat pendidikan di Switzerland dan Perancis. Mereka mengeluarkan akhbar-akhbar sendiri seperti al-Jaridah dan pihak Inggeris dan Yahudi telah memberikan bantuan kewangan kepada mereka dalam pergerakan menjatuhkan Turki Uthmaniyah.
            Semasa pemerintahan Sultan al-Hamid, bangsa Armenia mempunyai 9 akhbar yang mempunyai hubungan dengan negara Barat.[40] Barat menggunakan bangsa ini sebagai boneka untuk menjatuhkan Turki Uthmaniyah kerana mereka merupakan minoriti beragama kristian. Malahan pelajar-pelajar Armenia yang belajar ke Barat telah bersekongkol dan membuat perjanjian dengan para pemimpin Parti al-Ittihad wa            al-Taraqqi (Satu persatuan Yahudi) untuk berjuang mengubah perlembagaan, menukar sultan dan lain-lain. Para pemimpin ini membawa bersama mereka revolusi dan perkauman bagi menentang Turki Uthmaniyah.[41] Pengkhianatan dalaman yang dilakukan oleh masyarakat minoriti Turki Uthmaniyah ini jelas membawa kepada keadaan kucar kacir dan berpecah-belah sehingga menjatuhkan kerajaan Turki Uthmaniyah.

4.7       Campurtangan Kuasa Asing          

Pihak Barat sentiasa menanti peluang untuk menjatuhkan kerajaan Turki Uthmaniyah. Oleh kerana soal keagamaan ( permusuhan Kristian dan Islam) dan ekonomi (Kedudukan dunia arab yang berada ditengah merupakan strategik untuk perdagangan), kerajaan Turki Uthmaniyah seolah-olah menjadi sebuah kerajaan yang perlu dijatuhkan. Britain, Rusia, Perancis, Jerman dan Itali sentiasa memanfaatkan setiap situasi dalam negara Turki Uthmaniyah untuk menjatuhkannya. Contohnya ketika bangsa Armenia enggan membayar cukai di wilayah Taflis telah menyebabkan kerajaan Turki Uthmaniyah mengambil tindakan. Akhbar-akhbar eropah membuat serangan kepada kerajaan Turki Uthmaniyah dengan menuduh Sultan Abdul al-Hamid melakukan pembunuhan besaran terhadap bangsa Armenia.[42]
            Pihak Barat cuba campurtangan dengan propaganda palsu mempertahankan hak golongan minoriti, menyebarkan ilmu dan perubatan. Padahal dalam masa yang sama cuba menerapkan idea Nasionalisme dan hasutan serta membiayai pihak-pihak yang berjuang untuk menjatuhkan Turki Uthmaniyah. Contohnya parti al-Ittihad wa al-Taraqqi (nasionalis Turki) telah dibantu oleh majlis Freemason (Yahudi antarabangsa), Vienna, Budapest, London, Paris dan Berlin.[43] Hal ini membuktikan bahawa Baratsememangnya memainkan peranan penting dalam menjatuhkan kerajaan Turki Uthmaniyah sejak awal lagi iaitu dengan meniupkan idea Nasionalisme dan seterusnya apabila semangat nasionalisme berkobar-kobar mereka memberikan bantuan pula untuk menyemarakkanlagi perjuangan dalam matlamat menggulingkan kerajaan Turki Uthmaniyah.















KESIMPULAN

Seperti membenarkan 'teori kitaran' Ibn Khaldun, kerajaan ini mengalami kitarannya yang tersendiri. Setelah mengalami beberapa masalah, di samping kesukaran menjaga wilayah mereka yang luas tersebut, Uthmaniyah mengalamai kemerosotan. Zaman tersebut telah diambil kesempatan oleh pihak kuasa Barat untuk bertindak semula mendapatkan wilayah-wilayah yang pernah jatuh ke tangan Uthmaniyah. Kejatuhan Uthmaniyah ini menandakan berakhirnya penguasaan empayar islam ke atas dunia. Cuma pengharapan kita agar kejatuhan ini adalah sementara, bukan 'syahid' yang tidak boleh bangkit lagi. Kebangkitan seterusnya perlukan perencanaan. Ia mungkin sahaja berbeza bentuknya dengan penguasaan ke atas teknologi, perdagangan, pendidikan dan seumpamanya. Apa yang penting, sejarah ini perlu diambil iktibar, bukan semata-mata menjadi catatan yang tersemat di dalam buku.
Melalui esei yang telah dibincangkan di atas, jelaslah menunjukkan bahawa kejatuhan kerajaan Turki Uthmaniyah bukan sahaja disebabkan oleh kelemahan pemerintah-pemerintah akhirnya tetapi juga didorong faktor lain seperti penyelewengan agama Islam, Nasionalisme kaum, pengkhianatan dalaman dan Ancaman luaran. Kesemua faktor ini saling berkaitan antara satu sama lain sehingga mempercepatkan proses kejatuhan empayar Khalifah terakhir ini.









RUJUKAN
Eeman Mohamed Abbas. 2002. Sultan ‘Abd Al-Hamid II dan Kejatuhan Khilafah  Islamiah (Peranan Gerakan Nasionalis dan Golongan Minoriti). Prospecta Printers.   Kuala Lumpur.
Fadhlullah Jamil. 2000. Islam di Asia Barat Moden :Sejarah Penjajahan dan Pergolakan.  Thinkers Librarys. Selangor.
Mohammad Redzuan Othaman. 1991. Timur Tengah dan Afrika Utara Moden. Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur
Ali Muhammad Ash-Salabi. 2003. Bangkit dan Runtuhnya Khilafah Uthmaniyah. Pustaka Al-Kausar. Jakarta.
Hamedi Mohd. Adnan. 1991. Krisis Timur Tengah. Penerbit Amal. Kuala Lumpur.
Marshall G.S. Hogson; Penterjemah Mohd Razali Masrun. 2004. Kebangkitan Islam: Gambaran dan Sejarah Dalam Tamadun Dunia. Empayar Serbuk Letupan dan Zaman MOden Jilid II. Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur.
Abdul al-Naim Muhammad Hanain. 1970. Salajiqah Iran wa al-Iraq. Maktabah al-Nahdah al-Misriyyah
Gibbson, H.A.R. The foundation of the Ottoman empire a history of the Osmanlis up to the death of Bayezid I 1300-1403. t.tp. Frank Cass & C.o
Inalcik, H. 1973. The Ottoman empire the classical age 1300-1600. Ter. Norman Itzkowitz & Colin Imber. t.tp. Weidenfeld and Nicholson.


[1] Eeman Mohamed Abbas, Sultan ‘Abd Al-Hamid II dan Kejatuhan Khilafah Islamiah (Peranan Gerakan  Nasionalis dan Golongan Minoriti), hlm. 5.
[2] Fadhlullah Jamil, Islam di Asia Barat Moden: Sejarah Penjajahan dan Pergolakan, hlm. 123.
[3] Mohammad Redzuan Othaman, Timur Tengah dan Afrika Utara Moden, hlm. 56.
[4] Mohammad Redzuan Othaman, Timur Tengah dan Afrika Utara Moden, hlm. 69
[5] Ali Muhammad Ash- Salabi, Bangkit dan Runtuhnya Khilafah Utsmaniyah, hlm .403-425.
[6] Ibid., hlm. 404.
[7] Ibid., hlm 528-529.
[8] Fadhlullah Jamil, Islam di Asia Barat Moden: Sejarah Penjajahan dan Pergolakan, hlm. 3.
[9] Harem. merujuk kepada ruangan dalam rumah yang menjadi kediaman para wanita, iaitu yang terdiri daripada kelompok isteri dan gundik kepada tuan rumah. Fadhlullah Jamil, Islam di Asia Barat Moden: Sejarah Penjajahan dan Pergolakan, hlm. 4.
[10] Mohammad Redzuan Othaman, Timur Tengah dan Afrika Utara Moden, hlm. 59.
[11] Marshall G.S. Hogson, Kebangkitan Islam: Gambaran dansejarah dalam Tamadun Dunia. Empayar Serbuk Letupan dan Zaman Moden Jil III,hlm.166.
[12] Fadhlullah Jamil, Islam di Asia Barat Moden: Sejarah Penjajahan dan Pergolakan, hlm. 4.
[13] Ali Muhammad Ash- Salabi, Bangkit dan Runtuhnya Khilafah Uthmaniyah, hlm. 712.
[14] Al-Tanzimat ialah perkataan bahasa Arab yang telah memasuki bahasa Turki Uthmaniyahdalam istilah politiknya. Ia adalah gerakan pembaharuan dan penyusunan mengikut caraEropah dan pihak Barat. Maknanya dari sudut sejarah pula ialah gerakan pembaharuandalam TU pada kurun ke-13 Hijrah atau ke-19M mengikut institusi-institusi dan undang-undang eropah. Lihat Eeman Mohamed Abas, Sultan Abd Al-Hamid II dan kejatuhan KhilafahIslamiah, hlm.  39.
[15] Marshall G.S. Hogson, Mohd Razali Masrun (terj.), Kebangkitan Islam: Gambaran dansejarah dalam Tamadun Dunia. Empayar Serbuk Letupan dan Zaman Moden jil III, hlm. 200.
[16] Fadhlullah Jamil, Islam di Asia Barat Moden: Sejarah Penjajahan dan Pergolakan, hlm. 126-127.
[17] Marshall G.S. Hogson, Mohd Razali Masrun (terj.), Kebangkitan Islam: Gambaran dansejarah dalam Tamadun Dunia. Empayar Serbuk Letupan dan Zaman MOden jil III, hlm.303
[18] Mohammad Redzuan Othaman, Timur Tengah dan Afrika Utara Moden, hlm. 102.
[19] Marshall G.S. Hogson, Mohd Razali Masrun (terj.), Kebangkitan Islam: Gambaran dansejarah dalam Tamadun Dunia. Empayar Serbuk Letupan dan Zaman MOden jil III, hlm. 302.
[20] Mohammad Redzuan Othaman, Timur Tengah dan Afrika Utara Moden, hlm. 103.
[21] Ibid., hlm. 104
[22] Ibid.
[23] Fadhlullah Jamil, Islam di Asia Barat Moden: Penjajahan dan Pergolakan, hlm.162.
[24] Mohammad Redzuan Othaman, Timur Tengah dan Afrika Utara Moden, hlm 65.
[25] Fadhlullah Jamil, Islam di Asia Barat Moden: Penjajahan dan Pergolakan, hlm.4.
[26] Marshall G.S. Hogson, Mohd Razali Masrun (terj.), Kebangkitan Islam: Gambaran dansejarah dalam Tamadun Dunia. Empayar Serbuk Letupan dan Zaman Moden jil III, hlm. 150-151.
[27] Mohammad Redzuan Othaman, Timur Tengah dan Afrika Utara Moden, hlm. 91.
[28] Hamedi Mohd. Adnan, Krisis Timur Tengah, Penerbit Amal, 1991, hlm. 17
[29] Fadhlullah Jamil,Islam di Asia Barat Moden: Sejarah Penjajahan dan Pergolakan, hlm. 56.
[30] Ibid., hlm. 70-71.
[31] Eeman Mohamed Abbas, Sultan ‘Abd Al-Hamid II dan Kejatuhan Khilafah Islamiah(Peranan Gerakan Nasionalis dan Golongan Minoriti), hlm. 306.
[32] Fadhlullah Jamil, Islam di Asia Barat Moden: Penjajahan dan Pergolakan, hlm. 5-6
[33] Ali Muhammad Ash- Salabi, Bangkit dan Runtuhnya Khilafah Utsmaniyah, hlm. 733.
[34] Eeman Mohamed Abbas, Sultan ‘Abd Al-Hamid II dan Kejatuhan Khilafah Islamiah(Peranan Gerakan Nasionalis dan Golongan Minoriti), hlm.97.
[35] Ibid., hlm. 510.
[36] Ibid., hlm. 511.
[37] Fadhlullah Jamil, Islam di Asia Barat Moden: Penjajahan dan Pergolakan, hlm.163.
[38] Eeman Mohamed Abbas, Sultan ‘Abd Al-Hamid II dan Kejatuhan Khilafah Islamiah(Peranan Gerakan Nasionalis dan Golongan Minoriti), hlm. 436.
[39] Ibid., hlm. 622.
[40] Ibid., hlm. 639.
[41] Ibid., hlm. 640-641.
[42] Ibid., hlm. 638.
[43] Ibid., hlm. 436.

No comments:

Post a Comment