Saturday, 7 June 2014

GHAZWAH AR-RASUL


4.1 BADAR KUBRA
Perang Badar (Bahasa Arab: غزوة بدر‎), berlaku pada 17 Ramadan tahun Kedua Hijrah (2 H) (17 Mac 624 M) di Hijaz, di bahagian barat Semenanjung Arab (kini Arab Saudi). Ia merupakan pertempuran penting dalam zaman awal Islam dan merupakan titik perubahan dalam perjuangan Nabi Muhammad s.a.w. dengan pihak lawannya di kalangan Quraisy di Makkah.
Antara faktor tercetusnya peperangan ini disebabkan orang Musyrikin Mekah telah menghalau orang Islam dari Mekah dan harta benda mereka terpaksa ditinggalkan di Mekah. Tambahan pula orang Musyrikin cuba menghapusakan umat Islam di Madinah kerana mereka bimbang orang Islam akan menguasai perdagangan kerana Madinah terletak antara Mekah dan Syam. Jadi perpindahan Nabi Muhammad SAW ke Madinah tidak menyenagkan hati orang Quraisy kerana perpindahan itu menguatkan lagi kedudukan orang Islam dan memudahkan Rasulullah menyebarkan agama Islam.
Sebagai tindak balas terhadap perampasan harta yang di lakukan pihak Musyrikin Mekah terhadap umat islam maka Rasulullah telah mengajak para sahabat dan orang-orang islam untuk menyekat kafilah dagang Quraisy yang akan kembali ke Mekah setelah berdagang di Syam.Kafilah ini telah diketuai oleh Abu Suffian bin Harb yang sarat dengan membawa muatan harta dan barangan penduduk Mekah,terdiri dari seribu ekor unta penuh dengan muatan harta benda,dianggarkan tidak kurang dari lima puluh ribu dinar emas dan pengwal hanya 40 orang sahaja.(Shaikh Sofiy Al-Rahman Al-Mubarakfuri : 2013 : 275). Kesemua harta tersebut merupakan harta yang ditinggalkan kaum Muslimin ketika berhijrah ke Madinah. Pihak Quraisy menjual semua barangan mereka dan menggunakan duit tersebut untuk menaja kafilah tersebut untuk mempermain-mainkan pihak Muslimin. Maka inilah peluang keemasan yang harus diambil oleh orang islam dan pukulan tepat pada sasaran ketenteraan,politik dan ekonomi terhadap musyrikin sekiranya semua harta ini dapat dirampas dari tangan mereka.Dengan itu Rasulullah mengisytiharkan kepada kaum muslimin dengan sabdanya yang bermaksud’’ini dia kafilah Quraisy yang penuh dengan harta mereka,ayuh keluarlah kamu semoga Allah menjadikannya sebagai harta rampasan perang kamu.” .(Shaikh Sofiy Al-Rahman Al-Mubarakfuri : 2013 : 276).
Bilangan orang islam yang menyertai misi ini seramai 313 atau 314 orang.Kebanyakan mereka terdiri daripada golongan Ansar.Mereka membawa 70 ekor unta dan 2 atau 3 ekor kuda sahaja.(Mustafa Sibaie : 44). Namun begitu,kafilah Quraisy yang diketuai oleh Abu Suffian telah berjaya meloloskan diri daripada sekatan tersebut. Walaupun Berjaya meloloskan diri, Abu Suffian telah bertindak dengan menghantar utusan iaitu Damdam bin Amru al-Ghafari kepada pihak Qurasiy di Mekah untuk keluar melindunginya.
Rentetan daripada permintaan itu,pihak Quraisy telah keluar menuju ke Madinah dengan bilangan kira-kira 1000 orang tentera yang diketuai oleh Abu Jahal.Antaranya 600 orang tentera berbaju perisai,100 ekor kuda yang di pakaikan dengan 100 baju perisai.Mereka turut membawa penyanyi-penyanyi perempuan yang memukul gendang dan menyanyi mengutuk islam. .(Mustafa Sibaie : 44). Kedatangan kaum Musyrikin bukan untuk menyelamatkan barang dagangan mereka tetapi untuk menewaskan umat Islam.
Perkhabaran tentang kemaraan tentera musyrikin Mekah sampai kepada pengetahuan Rasulullah ketika baginda dan kaum muslimin menuju ke satu tempat bernama Badar iaitu tempat yang dijangkakan oleh Rasulullah untuk menyekat kafilah Abu Suffian.Hal ini telah menyebabkan Rasulullah dan kaum muslimin terkejut dengan kemaraan bala tentera musyrikin Mekah itu. Memandangkan masih terdapat masa untuk berundur dan disebabkan kebanyakan tentera mereka adalah baru sahaja memeluk Islam (dipanggil Ansar atau "Penolong" untuk membezakan dengan Muslim Quraisy), yang cuma bersumpah untuk melindungi Madinah maka baginda telah meminta pendapat daripada kaum muslimin sama ada untuk meneruskan atau tidak perperangan ini. Di bawah fasa Piagam Madinah, adalah hak mereka untuk tidak berperang atau meninggalkan tentera yang lain. Walau bagaimanapun, mengikut riwayat, mereka berjanji untuk berjuang bersama Rasulullah.Telah berkata Saad bin Muaz (ketua Ansar) kepada Rasulullah “Kami sudah beriman kepada engkau, kami sudah membenarkan akan engkau dan mengakui bahawa apa yang engkau bawa kepada kami adalah hak, kami sudah berjanji akan tunduk dan taat. Maka teruskanlah, ya Rasulullah, dengan apa yang engkau kehendaki, kami akan selalu bersama engkau. Demi Tuhan yang telah mengutus engkau dengan hak, sekiranya engkau harus menyelam lautan itu, kami akan menyelaminya bersama engkau. Tak seorang pun diantara kami yang akan mundur. Kami tidak takut apa pun yang akan dilakukan musuh terhadap diri kami, kami adalah orang-orang yang tabah dalam perang. Mudah-mudahan Allah memperlihatkan kepada engkau apa-apa yang menyenangkan hati engkau, sehingga kami akan senang pula dengan berkat dari Allah”.
Lantaran daripada kesungguhan itu Rasulullah dan kaum muslimin terus bergerak ke Badar.Sesampainya di Badar,para sahabat telah memberi pendapat kepada Rasulullah untuk memilih lokasi yang sesuai dan strategik untuk kaum muslimin membina markas dan bertempur. Seorang sahabat bernama Habbab bin Munzir mendatangi Rasulullah dan berkata:
Apakah kedudukan yang engkau pilih ini menurut perintah (wahyu) dari Allah? Kalau memang begitu, kita tidak akan beranjak dari kedudukan ini. Tetapi kalau hanya pendapat Rasulullah sendiri berdasarkan siasat atau strategi semata-mata, maka saya berpendapat lain. Lebih baik kita mengambil kedudukan ditempat yang lebih rendah, dekat sumber air yang akan diperguna-kan oleh musuh-musuh itu. Kita buat tangki-tangki dan kita gali perigi, lalu kita penuhi dengan air dari sumber itu, kemudian sumber itu kita timbun dengan tanah. Biar musuh tidak dapat air minuman, agar mereka menderita dahaga, sedang kita terus bertempur dengan persediaan air yang banyak itu. .(Mustafa Sibaie : 44).
Pendapat Habbab ini dibenarkan oleh Rasulullah, kerana Rasulullah mengambil tempat kedudukan yang pertama tadi itu tidak berdasarkan perintah dari Allah,ianya semata-mata pendapat peribadi baginda sendiri.Seluruh pasukan dikerahkan untuk membuat tangki-tangki dan menggali perigi, mengisinya dengan air sebanyak mungkin, lalu menutup sumber air yang akan dipergunakan oleh musuh itu. Para sahabat pun membuat sebuah gubuk untuk Rasulullah, tempat beliau memberikan arahannya.
Saat pertempuran tercetus,melihat kepada bilangan tentera islam yang bilangannya amat kecil berbanding tentera musyrikin Rasulullah tidak berhenti-henti berdoa meminta pertolongan daripada Allah.Antara doa yang dibaca Rasulullah adalah
Ya Allah! Penuhilah janjiMu untuk memberi kemenangan. Kalau ummat yang kecil ini binasa (kalah), maka akan menanglah agama berhala dan tidak akan ada lagi orang yang menyembahMu di muka bumi.”
Ketika angin berhembus dengan kencangnya ke arah tempat musuh. Pasir padang pasir berterbangan seperti asap tabir yang amat tebal. Angin secara tiba-tiba berhembus ke arah tentera musuh, maka hal itu telah menguntungkan pihak ummat Islam yang dipimpin Nabi. Bukan sahaja tentera musyrikin sahaja yang gugur,bahkan banyak panglima-panglima tentera musuh, seorang demi seorang tewas di hujung mata pedang diantaranya ‘Utbah, Syaibah, al-Walid, Umaiyah bin Khalaf, Abul Bukhtary, Hamzah anak Abu Sufyan.Dengan pertolongan Allah Taala maka tentera islam telah berjaya dalam pertempuran ini.Hal ini menyebabkan kaum musyrikin di Mekah merasa amat marah dengan berita kekalahan tentera mereka dengan tentera islam.
4.2 UHUD
Perang Uhud terjadi pada pertengahan bulan Sya’ban tahun 3 Hijriah bertempat di kaki bukit Uhud yang terletak di sebelah utara kota Madinah. Kekalahan pasukan kafir Quraisy dalam perang Badar, menimbulan dendam terhadap kaum muslimin. Oleh sebab itu, mereka bertekad untuk mengalahkan dan menghancurkan umat Islam. Agar kekalahan pahit di perang Badar tidak terulang, maka mereka membentuk pasukan besar yang berjumlah 3000 orang. Mereka berasal dari berbagai kabilah, seperti kabilah Quraisy, Tihamah, Kinanah, Bani Al-Harits, bani Al Haun, Bani Al Mustaliq. Abbas bin Abdul Muthalib, bapa saudara Nabi yang pada waktu itu belum masuk Islam.
Nabi segera bermusyawarah dengan para sahabat untuk mangambil keputusan. Sahabat bercadang agar peperangan diadakan di luar kota, agar tidak menimbulkan kerosakan terhadap kota Mdinah. Seribu pasukan dihimpun untuk menghadapi serangan musuh, mereka pergi menuju ke kaki bukit Uhud. Namun, Abdullah bin Ubay seorang munafik Madinah menghasut sebagian pasukan Islam, sehingga 300 orang berbelot dan tidak menertai peperangan. Tentera Islam hanya tinggal 700 orang.
Setelah sampai di bukit Uhud, Nabi Muhammad segera mengatur strategi dan taktik berperang. Lima puluh orang ahli panah yang dipimpin oleh Abdullah bin Jahir ditempatkan di atas bukit untuk menghalang pasukan kafir yang berkuda. Rasulullah berpesan kepada mereka agar tidak meninggalkan tempat, apa pun yang terjadi. Pasukan penyerang dan pasukan berkuda ditempatkan di bawah bukit. Perang di mulai dengan pertempuran satu lawan satu. Pihak musuh menghantar empat bersaudara, yaitu Talhah bin Abi Talhah, Usman bin Abi Talhah, As’ad bin Abi Talhah, dan Musami bin Abi Talhah. Sedangkan dari pihak muslimin hanya menghatar dua perwira perkasa, iaitu Ali bin Abi Talib dan Hamzah bin Abdul Muthalib. Namun keemapt musuh dari pihak kafir itu dapat ditewas dengan mudah. Talhah dan As’ad dibunuh oleh Hamzah, sedangkan Usman dan Musami tewas di tangan Ali.

Setelah itu, perang berlaku seluruhnya dan pasukan kafir meninggalkan medan perang. Melihat keadaan itu, pasukan muslim merasa telah mendapat kemenangan dan mereka ingin segera mendapatkan harta rampasan yang di tinggalkan musuh. Pasukan pemanah berlari turun ke bawah bukit bagi mengambil harta rampasan untuk bahagian mereka. Sedangkan pada saat yang sama, pasukan pemanah kafir yang dipimpin oleh Khalid bin Walid segera menyerang dari bukit Uhud dengan serta merta. Tentera Islam telah berada dalam keadaan bahaya dan tidak lagi selamat. Oleh itu, ramai yang gugur syahid dalam peperangan ini.
Di tengah kelam-kabut peperangan, muncul berita bahawa Rasulullah terbunuh. Berita tersebut berasal dari pihak orang kafir dengan maksud melemahkan mental pasukan Islam. Rasulullah sendiri sebenarnya sedang berperang sehingga terjatuh ke dalam lubang. Namun pasukan Islam yang bertugas melindungi keselamatan jiwa Nabi seperti Ali bin Abi Thalib, Abu Dujanah, Sa’ad bin Abi Waqas dan Umu Umarah (pahlawan wanita yang setia membela Rasulullah) segera menolong beliau. Rasulullah pun selamat lalu dikhabarkan kepada kaum muslimin bahawa Rasulullah masih hidup.
Peperangan tersebut di menangkan oleh pasukan kafir Quraisy. Kaum muslimin mengalami kekalahan yang cukup parah. Lebih dari 70 orang gugur sebagi syuhada' termasuk bapa saudara Nabi sendiri Hamzah Bin Abdul Muthalib dan puluhan lainnya mengalami luka berat dan ringan. Sedangkan pasukan kafir segera menarik diri dan beranjak menuju kampung halaman mereka di Mekah. (Syuhada : 2011)

4.3 KHANDAQ
Khandaq erinya parit. Perang ini dinamakan Khandaq kerana orang Islam menggali parit yang besar sebagai strategi pertahanan. Panjangnya 12 000 hasta. Strategi ini adalah idea seorang sahabat yang bernama Salman Al-Farisi.
Perang Khandaq ini terjadi pada Syawal 5 Hijriah atau 627 Masihi dan berlaku di sebelah utara kota Makkah. Perang Khandaq juga dikenali sebagai Perang Ahzab yang bererti sekutu atau gabungan. Tentera Quraisy telah bergabung dengan tentera dari golongan lain antaranya Bani Nadhir, Bani Ghadafan, Bani Murrah, Bani Al-Asyja', Bani Salim, Bani Asad dan sebagainya. Mereka menghantar bala tenteranya sebanyak 10 000 orang manakala tentera Islam sebanyak 3 000 orang.
Kaum Quraisy semakin bersemangat apabila mereka menang dalam Perang Uhud. Kemenangan ini membuatkan mereka kembali memerangi kaum Muslimin. Mereka juga memepunyai dendam yang membara dalam hati dan sentiasa berusaha menghancurkan kekuatan Islam. Hasutan Bani Nadhir menguatkan lagi semangat untuk menentang kaum Muslimin. Mereka amat berdendam dengan orang Islam kerana mereka diusir daripada Madinah. Mereka diusir kerana muslihat jahat mereka terbongkar. Mereka merancang membunuh Nabi Muhammad.
Setelah parit selesai digali, tentera Islam berselindung di kota Madinah. Parit besar tersebut berjaya menghalangi musuh dari seerangan depan. Musuh terpaksa berkhemah setelah gagal menyeberanginya. Mereka memanah, melontar tombak dan batu mentuk memancing tentera Islam keluar. Mereka berasa bosan setelah pelbagai usaha yang dibuat gagal. Mereka memujuk Kaum Yahudi Bani Quraizah agar menyerang dari belakang. Nu'aim Bin Mas'ud menawarkan diri untuk menjalankan satu tipu muslihat. Ini bertujuan untuk memecah belah musuh-musuh Islam. Rancangan ini berjaya kerana mereka tidak mengetahui Nu'aim telah memeluk Islam. Perancangan musuh untuk mememasuki kota Makkah gagal apabila mereka curiga ada yang membelot dalam kalangan mereka. Ribut pasir selama 3 hari melemahkan lagi perancangan mereka. Akhirnya, mereka kecewa dan putus asa lalu pulang dari medan perang. Kemenangan ini diperoleh oleh tentera Islam hasil dari pertolongan Allah Yang Maha Kuasa.

4.4 BANI QURAIZAH
Berlaku pada tahun kelima hijrah, tidak lama selepas berakhirnya Ghazwah Ahzab. Ketika saat-saat genting perang Ahzab berlaku, mereka membatalkan perjanjian bersama Rasulullah. Setelah berakhirnya perang Ahzab, Rasulullah merasakan kota Madinah mesti dibersihkan daripada anasir-anasir yang boleh membahayakan masa depan Islam.
Al-Bukhari meriwayatkan daripada Aisyah R.A bahawa apabila Rasulullah pulang dari Ghazwah Ahzab, baginda telah meletakkan senjata untuk mandi. Tatkala itu, datang Jibril menemui baginda dan berkata,” "Kamu telah meletakkan senjata? Demi Allah aku belum meletakkannya."Baginda bertanya, "Di mana?"Jibril menjawab, "Di sana". Seraya menunjuk ke arah Bani Quraizah.Aishah berkata, "Maka Rasulullah keluar memerangi mereka."
Rasulullah mengarahkan seorang sahabat menyeru kepada para tentera supaya tidak menunaikan solat Asar kecuali setelah sampai di perkampungan Bani Quraizah. Kemudian baginda keluar bersama mereka. Panji-panji telah dibawa oleh Ali R.A. Tentera Islam yang menuju ke medan jihad berjumlah 3000 orang berserta 36 ekor kuda. Ketika Ali R.A. menghampiri kubu Bani Quraizah, dia telah mendengar mereka mengutuk Rasulullah dan isteri-isteri baginda. Beliau telah memberitahu kepada Rasulullah tentang hal tersebut dan melarang baginda daripada mendekati Bani Quraizah. Baginda menjawab, apabila Bani Quraizah melihat baginda, mereka tidak akan memperkata sesuatu yang buruk kerana sikap pura-pura dan mengampu mereka. Ternyata benar, apabila baginda mendekati mereka, mereka akan berpura-pura baik dengan Rasulullah.
Tentera Islam telah mengepung mereka selama 25 malam dan akhirnya mereka menyerah. Rasulullah telah memberikan amanah kepada Sa'ad bin Muaz, penghulu kaum Aus untuk mengadili mereka. Bani Quraizah merupakan sekutu kepada kaum Aus. Sa'ad telah menghukum pejuang-pejuang Bani Quraizah dibunuh, zuriat mereka dijadikan tawanan dan harta mereka dibahagi-bahagikan sesama tentera Islam. Dalam peperangan ini, turun ayat-ayat Al-Quran yang menjelaskan pembelotan kaum Yahudi ke atas perjanjian dan sikap mereka yang tidak menolong orang Islam dalam perang Khandaq. Firman Allah Taala :
وَإِذۡ قَالَت طَّآئِفَةٞ مِّنۡهُمۡ يَٰٓأَهۡلَ يَثۡرِبَ لَا مُقَامَ لَكُمۡ فَٱرۡجِعُواْۚ وَيَسۡتَ‍ٔۡذِنُ فَرِيقٞ مِّنۡهُمُ ٱلنَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنَا عَوۡرَةٞ وَمَا هِيَ بِعَوۡرَةٍۖ إِن يُرِيدُونَ إِلَّا فِرَارٗا ١٣ وَلَوۡ دُخِلَتۡ عَلَيۡهِم مِّنۡ أَقۡطَارِهَا ثُمَّ سُئِلُواْ ٱلۡفِتۡنَةَ لَأٓتَوۡهَا وَمَا تَلَبَّثُواْ بِهَآ إِلَّا يَسِيرٗا ١٤ وَلَقَدۡ كَانُواْ عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ مِن قَبۡلُ لَا يُوَلُّونَ ٱلۡأَدۡبَٰرَۚ وَكَانَ عَهۡدُ ٱللَّهِ مَسۡ‍ُٔولٗا ١٥قُل لَّن يَنفَعَكُمُ ٱلۡفِرَارُ إِن فَرَرۡتُم مِّنَ ٱلۡمَوۡتِ أَوِ ٱلۡقَتۡلِ وَإِذٗا لَّا تُمَتَّعُونَ إِلَّا قَلِيلٗا ١٦
Maksudnya :
Dan juga masa itu ialah masa segolongan di antara mereka berkata: "Wahai penduduk Yathrib, tempat ini bukan tempat bagi kamu (untuk berjuang di sini), oleh itu baliklah". Dan sebahagian dari mereka pula meminta izin kepada Nabi (hendak balik) sambil berkata: "Sesungguhnya rumah-rumah kami memerlukan perlindungan", pada hal ia tidak memerlukan perlindungan. Mereka hanya bertujuan hendak melarikan diri (dari berjuang menegakkan Islam)(13) Dan kalaulah tempat-tempat kediaman mereka itu diserang oleh musuh dari segala penjurunya, kemudian mereka diajak berpaling tadah menentang Islam, sudah tentu mereka akan melakukannya, dan mereka tidak bertangguh lagi tentang itu melainkan sebentar sahaja.(13) Pada hal sesungguhnya mereka telahpun mengikat janji dengan Allah sebelum itu, iaitu mereka tidak akan berpaling undur (dari medan perang yang mereka hadiri). Dan (ingatlah) janji setia dengan Allah itu akan ditanya kelak (tentang penyempurnaannya).(15) Katakanlah (wahai Muhammad): "Kalaulah kamu melarikan diri dari kematian atau dari pembunuhan maka perbuatan melarikan diri itu tidak sekali-kali mendatangkan faedah kepada kamu; dan kalaulah kamu pada hari ini terlepas sekalipun, maka kamu tidak juga akan menikmati kesenangan hidup melainkan sedikit masa sahaja"(16).”
(Surah Al-Ahzab : 13-16)
4.5 BANI MUSTHALIQ
Perang Bani Musthaliq ini terjadi pada Syaban 6 Hijriah. Walaupun ia bukan perang besar, peristiwa perang menggemparkan masyarakat Islam akibat kata-kata orang-orang munafik. Di bawah pimpinan Harist bin Abu Dhirar dan kabilah-kabilah Arab, bala tenteranya menuju ke Madinah untuk memerangi Rasulullah SAW.
Setelah mendapat kepastian akan berita itu, Rasulullah segera memimpin pasukan menuju ke perkampungan Bani Musthaliq. Rasulullah SAW bersama 730 pasukan dan 30 di antaranya adalah pasukan penunggang kuda. Turut sertai peperangan ini seorang pembesar munafiq, Abdullah bin Ubay bin Salul. Urusan Madinah, baginda diserahkan kepada Zaid bin Haritsah. Setiba di Muraisi, mata air di Qudaid , beliau dan tentera Islam berhenti rehat dan mengatur strategi. Bendera muhajirin di pegang Abu Bakar, sedangkan bendera Anshar dipegang Sa’ad bin Ubadah. Terjadilah pengepungan secara ketat terhadap Bani Musthaliq lalu dengan mudah dapat dilumpuhkan. Harta, anak-anak, dan wanita ditawan kaum muslimin. Antara tawanan itu terdapat Juwairiyah binti Al-Harist yang kemudian menjadi isteri Rasulullah SAW.
Sebelum itu, Rasulullah mengundi isteri-isteri baginda, maka Aisyah terpilih untuk menyertai peperangan. Dalam perjalanan , Aisyah keluar untuk suatu hajat hingga dia kembali lagi. Namun, para pasukan telah berlalu pergi. Dia duduk menunggu di tempat hingga tertidur kerana kepenatan. Shafwan bin Muatthal melintas dan terkejut melihat isteri Rasulullah tertinggal. Lalu dia menyuruh Aisyah naik ke untanya untuk bergerak sekali dalam barisan pasukan, sedangkan dirinya berjalan. Apabila tiba, Abdullah bin Ubay bin Salul menyebarkan fitnah dengan menuduhkan bahawa isteri Rasulullah, telah berbuat dosa iaitu zina. Berita bohong itu tersebar di kalangan umat Islam. Rasulullah mendapat pelbagai pandangan dari para sahabat hingga beliau terus bertanya kepada Aisyah. Lalu turunlah wahyu surah An-Nur 24 ayat 11 yang menegaskan berita tersebut adalah fitnah semata-mata.

4.6 KHAIBAR
Khaibar adalah daerah yang diduduki oleh kaum Yahudi setelah diusir Rasulullah dari Madinah apabila mereka melanggar perjanjian damai. Di sana mereka menyusun strategi untuk membalas dendamnya terhadap Rasulullah, Islam, dan kaum muslimin. Dendam Yahudi memang telah tertumbuh dalam hati apabila Bani Qainuqa, Bani Nadhir diusir, terbunuhnya dua tokoh mereka dan sejumlah tokoh mereka yang dibunuh oleh kaum muslimin.
Pada bulan Muharram tahun ketujuh Hijriahm Rasulullah bersama 1400 sahabat yang ikut di Hudaibiyah berangkat menuju ke Khaibar. Apabila mereka pulang dari Hudaibiyah Allah menurunkan ayat sebagai janji kemenangan dari-Nya dan perintah untuk memerangi Yahudi di Khaibar dengan balasan mendapat harta rampasan yang banyak. Para sahabat berangkat dengan penuh keyakinan dan besar hati terhadap janji Allah. Mereka mengetahui bahawa Khaibar merupakan perkampungan Yahudi yang paling kokoh dan kuat dengan benteng berlapis dan persenjataan serta kelengkapan perang yang bagus. Mereka berjalan sambil bertakbir dan bertahlil dengan mengangkat suara tinggi sehingga Rasulullah melarang mereka dan memerintahkan agar merendahkan suara sebab Allah Maha Dekat, bersama kalian, tidak tuli, dan tidak jauh.
Sebelum subuh, mereka tiba di halaman Khaibar, sedangkan kaum Yahudi tidak mengetahui. Kaum muslimin menyerang dan mengepung benteng-benteng Yahudi, tetapi sebagian sahabat pembawa bendera perang tidak berhasil menguasai dan mengalahkan mereka hinga Rasulullah bersabda, “Esok akan kuserahkan bendera perang kepada seseorang yang Allah dan Rasul-Nya mencintai dan dia pun mencintai Allah dan Rasul-Nya. Allah akan memenangkan kaum muslimin lewat tangannya.” Maka para sahabat bergembira dengan kabar ini dan semua berharap agar bendera tersebut akan diserahkan kepadanya, hingga Umar berkata, “Aku tidak pernah menginginkan kebesaran, kecuali pada Perang Khaibar.” Pada pagi hari itu, para sahabat bergegas untuk berkumpul di hadapan Rasulullah. Masing-masing berharap akan diserahkan bendera itu kepada mereka. Akan tetapi, Rasulullah memilih Ali r.a.. Walaupun Ali sakit di bahagian mata, Rasulullah meniup lalu terus sembuh penyakit matanya. Ali pun ditugaskan memegang bendera itu.
Ketika berlakunya pengepungan benteng-benteng Yahudi, tiba-tiba pahlawan andalan mereka bernama Marhab mengajak sahabat untuk perang seorang-seorang. Amir bin Akwa melawannya dan beliau terbunuh mati syahid. Lalu Ali melawannya hingga membunuhnya dan menyebabkan kaum Yahudi merasa takut. Benteng Khaibar terdiri dari tiga lapis, dan masing-masing terdiri atas tiga benteng. Kaum muslimin memerangi dan menguasai benteng demi benteng. Setiap kali Yahudi kalah dari pertahanan pada satu benteng, mereka berlindung dan berperang dalam benteng lainnya hingga kemenangan mutlak berada di tangan kaum muslimin. Dalam peperangan ini, kaum Yahudi yang terbunuh adalah puluhan orang, sedang wanita dan anak-anak ditawan. Termasuk dalam tawanan adalah Shofiyah binti Huyai yang jatuh di tangan Dihyah al-Kalbi lalu dibeli oleh Rasulullah darinya. Beliau mengajaknya masuk Islam lalu menikahinya dengan mahar memerdekakannya. Adapun yang mati syahid dari kaum muslimin sebanyak belasan orang.
Kaum Yahudi tidak pernah dan tidak akan berhenti dari mendendam terhadap Nabi dan Islam kerana tabiat mereka. Seorang wanita Yahudi yang berdendam besar, memberi hadiah hidangan daging kepada dengan ditaruh racun yang banyak padanya. Apabila baginda memakan, daging tersebut berkata kepada beliau bahawa ia beracun. Maka beliau memuntahkannya. Ini merupakan mukjizat Rasulullah. Bisri bin Baru yang ikut makan bersama Rasulullah meninggal dunia kerana racun tersebut. Sebab itu, Rasulullah membunuh wanita ini sebagai qisos. Setelah Yahudi kalah, Nabi ingin mengusir mereka dari Khaibar. Akan tetapi mereka memohon kepada baginda agar membiarkan mereka menjaga pertanian dengan perjanjian bagi hasil. Maka Rasulullah menerima permohonan itu dengan syarat.
4.7 FATHU MAKKAH
Peristiwa perang Mu’tah yang terjadi antara tentara Islam dan pasukan Romawi di mata orang-orang Quraish sebagai pertanda kelemahan Islam. Melihat peristiwa tersebut, mereka melakukan provokasi dengan cara membantu sekutu mereka Bani Bakr menyerang orang Islam Bani Khaza’ah di sebuah mata air yang dimiliki oleh bani Khaza’ah. Penyerangan yang menewaskan 20 orang anggota Khaza’ah dilaporkan oleh Amr bin Salam kepada Rasulullah saw yang ketika itu berada di Madinah. Perbuatan Quraish membantu Bani Bakr menyerang Bani Khaza’ah merupakan sebuah pelanggaran terhadap perjanjian diantara Muslimin dan Quraish. Perjanjian tersebut terjadi pada bulan Dzulqaidah tahun ke-6 Hijriah di sebuah tempat antara Mekkah dan Madinah bernama Hudaibiyah.
Di Madinah Rasulullah SAW menyeru semua sahabat dari Muhajirin dan Ansar untuk bersiap melakukan serbuan. Seruan Rasulullah bukan hanya dijawab oleh seluruh sahabat Muhajirin dan Ansar malah para penduduk kabilah-kabilah sekitar Madinah. Tercatat sekitar 10.000 orang tergabung dalam pasukan besar Islam yang segera berangkat ke Mekkah dibawah pimpinan Nabi Muhammad SAW sendiri. Di sebuah tempat bernama Juhfah sekitar 23 km dari Mekkah, Abbas bin Abdul Muthalib bapa saudara nabi menemui baginda dan menyatakan ingin bergabung dengan pasukan Islam. Bergabungnya Abbas bin Badul Muthalib diikuti oleh Abu Sufyan bin Haris bin Abdul Muthalib, sepupu nabi dan Abdullah bin Abi Umayyah bin Al-Mughirah. Dengan bergabungnya Bani Hasyim, pasukan Islam pun bertambah kuat.
Sebelum memasuki kota Mekkah, pasukan muslimin berkhemah di sebuah daerah bernama Marr Al-Zhahran. Rasulullah memerintahkan agar pasukan muslimin membuat sebuah unggun api yang besar. Jika dilihat penduduk Mekkah akan menyebabkan rasa takut di hati mereka. Dengan unggun api besar tersebut ternyata Abu Sufyan merasa takut ketika mengintai terhadap tentara Islam. Abu Sufyan dengan didampingi oleh Abbas bin Abdul Muthalib pergi ke perkhemahan tentera Islam dan menemui nabi kemudian menyatakan syahadah bahawa tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad SAW adalah utusan Allah. Pembebasan kota Mekkah terjadi pada tanggal 20 Ramadhan tahun 8 Hijriah. Rasulullah berpesan kepada pasukannya agar tidak melakukan pertempuran dan jangan sampai menitiskan darah kecuali terpaksa. Tentara Islam kemudian dibagi menjadi 4 penjuru, penjuru pertama dipimpin oleh Zubair bin Al-Awwam dengan tugas memasuki Mekkah dari sebelah utara, penjuru kedua dipimpin oleh Khalid bin Walid dengan tugas memasuki Mekkah dari selatan, penjuru ketiga dipimpin oleh Sa’d bin Ubadah yang kemudian diganti oleh putranya Qais bin Sa’d dengan tugas memasuki kota Mekkah dari arah barat dan penjuru terakhir dibawah pimpinan Abu Ubaidah bin Al-Jarrah yang bersama-sama Rasulullah memasuki kota Mekkah dari arah barat laut di kaki bukit Hind. Seluruh pasukan muslimin berjaya memasuki kota Mekkah tanpa menumpahkan darah kecuali pasukan Khalid bin Walid yang mendapat pentempuran dari sekelompok pemuda Quraish yang dipimpin oleh Ikrimah bin Abu Jahl. Pertempuran kecil tersebut mengakibatkan 2 orang tentara Islam syahid. Bersama-sama mereka mengumandangkan takbir, tasbih dan tahmid menuju ke Baitullah, Ka’bah yang telah lama ditinggalkan oleh umat yang menyembah Allah. Rasulullah bersama pengikutnya bersama-sama membersihkan Ka’bah dari berhala-berhala. Dengan tongkat di tangan, Rasulullah menunjuk ke arah berhala-berhala lalu membaca ayat Al-Qur’an :
وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا
Dan katakanlah: “Yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap”. Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap.”
(Surah Al-Isra : 81)
Setelah seluruh berhala dan gambar-gambar dihapuskan dari Ka’bah, Rasulullah menyeru sahabat Billal bin Rabbah untuk mengumandangkan Azan di atas Ka’bah. Kemudian muslimin dipimpin oleh Rasulullah selaku imam melaksanakan solat berjemaah. Sementara muslimin rasa haru dalam hati mereka setelah melaksanakan solat berjemaah di Masjidil Haram. Penduduk Mekkah berkumpul di depan Ka’bah dengan tertunduk lesu menyesali segala perbuatan jahat mereka terhadap Rasulullah dan pengikutnya. Mereka pasrah jika Rasulullah saw menuntut balas atas segala perbuatan keji yang telah mereka lakukan. Namun, baginda memaafkan kesilapan mereka yang lalu. Itulah kemuliaan peribadi banginda.

4.8 HUNAIN
Pembukaan kota Makkah berlaku dalam satu masa yang terlalu singkat. Selepas satu pukulan mengejut, membingungkan seluruh bangsa Arab dan menjadikan seluruh qabilah yang berhampiran dengannya terkejut, mereka tidak berdaya untuk menghalanginya. Oleh yang demikian mereka tidak ada jalan selari dari menerima sahaja hakikat yang berlaku, kecuali beberapa qabilah yang gagah, ganas dan bongkak, terutamanya seperti suku Hawazin. Qabilah ini terasa berat untuk menerima kemenangan Islam. Oleh yang demikian, mereka telah bersekutu dengan Malik bin Auf al-Nasri dan membuat keputusan untuk bergerak mara memerangi kaum muslimin.
Sebaik sahaja Malik bin Auf pemimpin pergerakan musuh, membuat keputusan untuk bergerak memerangi kaum muslimin. Maka di antara keputusannya ialah membawa bersama mereka harta-harta, kaum wanita dan anak-anak mereka. Dengan itu mereka pun bergerak hingga sampai di Autas, lembah yang terletak di daerah perkampungan Hawazin berhampiran Hunain. Semasa beliau turun bersama orang ramai di Autas, di antara mereka ialah Duraid bin al-Sammah, dia seorang yang lanjut usia dan buta, berpengetahuan mengenai peperangan, berani dan berpengalaman. Dia memberi cadangan dan idea tentang strategi peperangan tetapi ditolak mentah-mentah oleh Malik bin Auf. Rasulullah telah mendapat maklumat tentang pergerakan musuh. Maka Rasulullah mengutus Abi Hadad al-Aslami menyuruh beliau menyusup masuk ke tengah-tengah musuh dan tinggal di sana untuk memperolehi maklumat lengkap mengenai mereka.
Tanggal 6 haribulan Syawal tahun kelapan 8 Hijrah bersamaan pada hari Sabtu, Rasulullah pun bergerak keluar dari Makkah. Untuk menghadapi musuh, Rasulullah menyediakan 12 000 tentera Islam yang terdiri dari orang Madinah dan Quraisy Makkah yang baru memeluk Islam. Perang Hunain berlaku di lembah Hunain. Lembah Hunain mempunyai banyak lorong yang sempit dan tersembunyi. Disini, tentera Islam diserang secara sembunyi-sembunyi oleh musuh. Faktor goegrafi telah memberi kelebihan kepada musuh untuk mengatur startegi mereka. Lebih-lebih lagi mereka sangat menguasai teknik serangan sembunyi-sembunyi. Serangan sembunyi-sembunyi musuh ini menyebabkan tentera Islam kucar-kacir. Tentera Islam terlalu yakin untuk menang dengan bilangan yang ramai menyebabkan mereka lalai dan kurang berhati-hati.
Namun, tentera Islam yang dipimpin Nabi Muhammad bangkit menentang musuh. Semangat juang yang tinggi menyebabkan mereka menang mengalahkan musuh. Sebelum berperang, mereka meletakkan anak isteri di belakang pasukan yang bertempur. Ini merupakan taktik kabilah Hawazin dan kabilah Arab lain untuk membangkitkan semangat tempur dan mencegah mereka melarikan diri dari medan perang. Akibatnya, ketika pada akhirnya mereka lari meninggalkan medan perang, maka kaum wanita dan anak-anak ini tertinggal sehingga menjadi tawanan. Pada perang kali ini pun, secara keseluruhan, pasukan muslimin menawan sebanyak enam ribu orang dari pihak musuh, selain rampasan perang lain berupa hewan ternak dan peralatan perang, serta emas perak sebanyak lebih dari 3300 kilogram. Akhirnya, tentera Islam berjaya mengalahkan musuh dan memenangi peperangan Hunain.





4.9 THAIF
Peperangan Ta'if ini merupakan sambungan kepada peperangan Hunain, kerana sebahagian besar dari saki baki tentera Hawazin dan Thaqif telah lari bersama ketua angkatan tentera agungnya iaitu Malik bin Auf ke "Ta'if", mereka berkubu di sana, lantaran itu maka Rasulullah segera memburu mereka ke sana setelah selesai membersih kawasan Hunain dari tentangan dan pengurusan al-Ghanimah di "al-Ja'ranah"
Peristiwa ini berlaku pada bulan Syawal tahun 8 hijrah.Ghazwah ini telah didahului oleh satu pasukan peninjau yang dipimpin oleh Khalid ibni al-Walid dengan kekuatan tentera seramai 1,000 orang. Setelah itu barulah Rasulullah (s.a.w) memasuki ke Ta'if. Dalam perjalanan ini Baginda telah melalui an-Nakhlah al-Yamaniyah, melalui Qaran al-Manazil kemudian memasuki Liyah, di sana terdapat kubu Malik bin Auf dan Baginda memerintah supaya dirobohkan. Setelah itu Baginda meneruskan perjalanan hingga sampai ke Ta'if dan berkhemah berhampiran dengan kubu Ta'if. Seterusnya Baginda mengepung kubu berkenaan. Pengepungan dan perintah berkurung tidak mengambil masa yang panjang, kerana mengikut riwayat Anas melalui Imam Muslim mengatakan bahawa pengepungan ke atas mereka itu memakan masa empat puluh hari, tetapi ahli al-Sirah menyatakan pendapat yang berlainan, ada yang mengatakan dua puluh hari, ada pendapat sepuluh hari, yang lain mengatakan lapan belas hari dan ada yang menyebut lima belas hari.
Di dalam tempoh pengepungan ini berlaku panah memanah dan lontar melontar tombak .Dipermulaan pengepungan kaum muslimim menghadapi lontaran panah bagaikan hujan, menyebabkan beberapa orang Islam terkena lontaran tersebut, dua belas orang dari mereka gugur syahid, hingga terpaksa mereka berpindah dari garis pertahanan mereka ke suatu tapak lain, Tapak itu dikenali sebagai tapak masjid al-Ta'if yang ada sekarang ini. Sebagai tindakan seterusnya Rasulullah menghala "Manjaniq" pelontar peluru batu ke arah penduduk al-Ta'if menyebabkan sebahagian benteng mereka runtuh. Ini membuka jalan kepada tentera Islam memasuki ke dalam benteng dengan perisai bergerak mereka, Tetapi di masa itu musuh telah sempat menuang cecair besi dari atas benteng menyebabkan perisai mereka terbakar bersama-sama dengan tentera yang dibawahnya. Dengan itu tentera yang berada di bawahnya telah lari kerana kepanasan, semasa mereka lari dari perisai, mereka dihujani dengan anak panah, menyebabkan banyak yang gugur syahid.
Rasulullah telah memerintahkan supaya memusnahkan tanaman anggur pihak musuh sebagai salah satu taktik untuk memaksa mereka menyerah kalah.Hal ini kerana mereka amat bergantung kepada tanaman anggur sebagai salah satu sumber makanan . Apabila orang-orang Thaqif melihat tindakan tentera islam menebas sedang dijalankan, lalu mereka meminta belas kasihan daripada Baginda.Lantaran itu baginda telah menyuruh tentera-tenteranya berhenti daripada menebang pohon anggur tersebut.Rasulullah telah memanggil seorang dari kalangan tentera islam untuk membuat seruan kepada tentera musuh yang berada dalam benteng kota kota Thaif.Seruan tersebut adalah “Sesiapa sahaja yang keluar dari dalam benteng dan mendatangi kami beliau adalah bebas". Dengan itu maka keluar seorang lelaki bersama dengan dua puluh tiga orang yang lain, lelaki itu dikenali sebagai Abu Bakarah kerana beliau turun dari atas benteng melalui Bakarah iaitu kincir, kesemua mereka ini dibebaskan oleh Rasulullah, dan tiap seorang dari mereka diserahkan kepada orang-orang Islam untuk di beri makan.
Oleh kerana terlalu lama mengepung benteng, dan tidak nampak tanda-tanda yang ianya akan jatuh dan menyerah kalah, di samping tentera Islam terus mengalami kecederaan kerana lontaran panah atau terkena simbahan cecair besi, dan persiapan rapi musuh dalam menghadapi tentera Islam sekiranya mereka dikepung maka Rasulullah telah bertanya pendapat Naufal bin Muawiah al-Dili, jawab beliau "Mereka ini tak ubah seperti musang di dalam lubangnya sekiranya tuan hamba tunggu di sini bolehlah tuan hamba mengambilnya dan kalau ditinggalkan ianya tidak membahayakan". Oleh itu maka Rasulullah pun berazam untuk membatal pengepungan dan berangkat pulang. Sebagai tindakan seterusnya maka Rasulullah menyuruh Umar bin al-Khattab memaklumkan kepada orang ramai dengan suaranya: "Kita semua akan berangkat pulang esok InsyaAllah". Buat sesetengah orang terasa berat tindakan ini, lantas mereka berkata: "Apa? kita hendak berangkat pulang tanpa membuka kubu mereka?". Jawab Rasulullah: "Baiklah, kalau begitu, esok kamu seranglah mereka". Pada keesokan harinya mereka membuat serangan, menyebabkan ada di antara mereka yang tercedera. Di masa itu Rasulullah berkata: "Esok kita berangkat InsyaAllah". Para sahabat pun terasa gembira dengan pelawaan Rasulullah itu dan semua orang pun patuh. Dengan itu, mereka pun beredar dari situ, sedang Rasulullah tersenyum melihat telatah para sahabatnya.
Semasa mereka sedang beredar dari situ, Rasulullah menyeru mereka beramai-ramai melafazkan, kami pulang, kami bertaubat kami beribadat, kepada Tuhan jua kami memuji. Dan kata mereka seterusnya: "Wahai Rasulullah: Doakan kemusnahan Thaqif". Maka kata Rasulullah: "Ya Allah! Ya Tuhanku, berilah hidayat kepada Thaqif dan bawalah mereka semua kepangkuan kami"..
5.1 PEDOMAN DAN PENGAJARAN
  • Kisah Perang Uhud ditulis dalam Surah Ali Imran. Kekalahan di Uhud adalah ujian dari Allah bagi muslim mukmin dan munafik. Memang benar bahawa pasukan muslim hampir saja mampu menghabisi kaum Quraisy ketika kemudian perhatian mereka teralihkan. Ketika tentera muslim melihat para wanita Qurasy mengangkat bajunya sehingga menampakkan gelang pergelangan kaki dan kaki-kaki mereka, mereka mulai berteriak-teriak dan menzalimi mereka. Tanpa peduli akan perintah Nabi Muhammad, mereka meninggalkan tempat jaga mereka dan mengejar wanita-wanita Quraisy. Kerana itulah Allah menjadikan berlakunya bunuh muslim yang meninggalkan kedudukannya sebagai suatu ujian. Tentara muslim kalah kerana salah mereka sendiri. Uhud mengajar kita sekiranya melanggar arahan pemimpin yang tegas dan jauh pandangannya akan membawa kepada kerugian dalam pertempuran dan tamak kepada harta rampasan perang dan Iain-lain habuan kebendaan akan membawa kepada kegagalan seterusnya kekalahan.
  • Dalam peperangan Khaibar Rasulullah mengharamkan makan daging keldai peliharaan. Selain itu, kita boleh berdamai dengan Yahudi dalam waktu yang ditentukan dan boleh memerangi orang kafir pada bulan haram.
  • Perang Hunain ini adalah satu bentuk tarbiyah yang diberikan oleh Allah. Kerana sayangnya Allah kepada hambaNya, maka diberikan kekalahan pada peringkat awal dalam peperangan ini. Allah menjadikan bumi yang kelihatan luas ini sempit pada pandangan umat islam kerana sifat jahiliyah yang tersorok dalam hati mereka. Imam Ibn al-Qayyim menyatakan bahawa Allah memberikan kekalahan supaya mereka (tentera islam) merasa akan kepahitan kekalahan kemudian barulah diberikan kemenangan supaya kepala yang ditegakkan kerana kemenangan menakluk Mekah dapat ditundukkan supaya malu di hadapanNya.
  • Dalam perang Badar pula, keimanan, ketabahahan,kesetiaan dan kesabaran menjadi kayu ukur ketaqwaan para ahli Badar ini seharusnya menjadi pencetus motivasi buat kita. Dari permulaan peristiwa sehingga pengakhiran perang Badar ini memberikan banyak pengajaran buat kita. Bermula dari perancangan yang strategik sehinggalah pendambaaan syahid oleh ahli Badar seharusnya kita jiwai dan tidak kita lupa supaya menjadi pedoman harian kita di bulan Ramadhan ini lantas dalam kehidupan kita seharian.
  • Perang Khandaq mengajar kita erti berkumpulan dan menerima idea sesiapa sahaja. Ia juga mementingkan musyawarah dalam berpasukan kerana inilah kekuatan yang sebenar bagi menggalas apa jua tanggungjawab.

6.1 PERBINCANGAN DAN KESIMPULAN
Kesimpulannya pensyariatan perang yang telah diizinkan oleh Allah ke atas umat islam merupakan titik perubahan dalam perjuangan Nabi Muhammad s.a.w. dengan pihak musuh yang cuba menjatuhkan kerajaan islam.Keizinan berperang ini bukan bermakna islam merupakan sebuah agama yang menggunakan kekerasan tetapi untuk mempertahankan kehormatan dan kedaulatan islam sebagai sebuah agama yang suci.
Ini kerana sejak kemunculan islam di Mekah,Nabi Muhammad sering kali ditentang dengan hebat oleh kaum musyrikin dalam usaha nabi untuk menyebarkan syiar islam.Baginda bukan sahaja di hina,dimaki dan diugut bahkan turut menrima ancaman bunuh daripada orang kafir.Pensyariatan berperang ini menunjukkan islam bukanlah sebuah agama yang lemah yang menerima apa sahaja kezaliman yang dilakuan oleh orang musyrikin .Disamping itu,pengajaran yang dapat di ambil daripada Ghazwah Ar- Rasul ini adalah kecekalan dan pengorbanan yang di tunjukkan oleh baginda dan para sahabat dalam mempertahankan kesucian Islam.Mereka sanggup mengorbankan nyawa mereka semata-mata kerana islam kerana yakin akan kebenaran risalah yang di bawa oleh Rasulullah di samping ingin merebut ganjaran yang telah di ganjarkan oleh Allah iaitu ganjaran mati syahid.
Mereka amat yakin dengan janji-janji Allah yang akan menyediakan tempat yang mulia di akhirat kelak sekirannya mereka gugur di medan jihad iaitu syurga.Sumbangan mereka dalam mempertahan dan menyebarkan islam amatlah besar dan tidak ternilai.Tambahan lagi pengajaran lain yang dapat diambil adalah penyusunan dan perangkaan strategi sebelum melakukan sesuatu tindakan.Hal ini dapat di lihat melalui ketokohan Nabi Muhammad dalam merangka starategi untuk menumbangkan pihak musuh di medan perang.Sebagai contoh di dalam perang Khandak di mana baginda telah memerintahkan supaya menggali parit yang besar dalam usaha untuk menjatuh dan mengalahkan pihak musuh.Selain itu,musyawarah dan penerimaan pendapat orang lain juga penting dalam megeluarkan keputusan yang tepat sebelum bertindak.Ini dapa di lihat melalui sikap Rasulullah yang sering kali bertanyakan pendapat para sahabat yang lain sebelum mengeluarkan sesuatu arahan.Disini juga menunjukkan baginda bukanlah seorang yang mementingkan diri sendiri tetapi merupakan seorang yang bertoleransi dan bertolak ansur.

RUJUKAN

Al-Qurʼān al-Karīm.
Syuhada, Harjan dkk. 2011. Sejarah Kebudayaan Islam Madrasah Aliyah Kelas XII. Jakarta: Bumi Aksara

K.H. Moenawar.2004.Kelengkapan Tarikh Nabi Muhammad,Jilid 1.Jakarta.

Abu Haji.2007.Al-Mawsu’ah Lil-Af’al Al-Muslimin.
,Bandung, Penerbit Gransido.

Sheikh Sofiy Al-Rahman Al-Mubarakfuri.2013.Sirah Rasulullah,Keagungan Seorang
Nabi Bongsu.

Mustaffa Sibaei.Sirah Nabawiyyah.

No comments:

Post a Comment