ABIM
Pertubuhan Angkatan Belia Islam Malaysia atau singkatannya, ABIM telah
ditubuhkan pada 6 Ogos 1971 bertempat di Fakulti Pengajian Islam, Universiti
Kebangsaan Malaysia. Antara para pengasas pertubuhan ini adalah Ustaz
Abdul Wahab Abdullah Pengerusi Jawatankuasa Penaja dan Fauzi Abdul Rahman
selaku Setiausaha. Ketika gerakan mahasiswa Islam mengambil tempat di dalam
negara, maka semakin ramai yang menjadi anggota ABIM. Dan pada itulah timbul
cadangan untuk menjadikan ABIM sebagai satu pertubuhan rasmi yang boleh
dianggotai oleh belia-belia Islam di seluruh negara khususnya para Mahasiswa.
Maka pada 17 Ogos 1972, lahirlah ABIM, sebuah pertubuhan rasmi yang
berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan dengan presidennya yang pertama iaitu
Prof. Dr. Razali Nawawi. Pada 1974, Anwar Ibrahim telah menjadi Presiden ABIM
yang kedua menggantikan Dr Razali Nawawi. Pada ketika ini, ABIM muncul
sebagai gerakan belia paling berpengaruh di dalam negara. Tempat Anwar Ibrahim
digantikan oleh Dr. Siddiq Fadzil pada 1983 apabila Anwar secara rasmi telah
menganggotai UMNO.
Senarai Presiden yang pernah berkhidmat dengan ABIM sepanjang
penubuhannya sehingga kini adalah.
1. Dr. Razali Nawawi - dari 1972 hingga 1974
2. Anwar Ibrahim - dari 1974 hingga 1982
3. Dr. Siddiq Fadzil - dari 1983 hingga 1991
4. Dr. Muhammad Nur Manuty - dari 1991 hingga 1997
5. Ahmad Azam Abdul Rahman - dari 1997 hingga 2005
6. Dr. Yusri Mohamad - dari 2005 hingga 2009
7. Dr. Muhammad Razak Idris - dari 2009 hingga 2011
8. Amidi Abd Manan - dari 2005 hingga Sekarang.
Tujuan penubuhan ABIM ialah untuk mendekatkan ahli belia kepada agama
Islam, dan apabila sudah jinak mereka terus mendalami ugama Islam bukan sahaja
setakat menambah ilmu tetapi juga dengan amalan. ABIM bermatlamat menegakkan
yang maaruf dan menentang yang mungkar. Selain itu, ada juga yang menjadi ahli
ABIM kerana setelah mereka meninggalkan bangku persekolahan atau universiti
mereka memerlukan platform pertubuhan belia yang lain untuk terus bergiat dalam
pergerakan belia atau terus duduk dalam barisan kepimpinan Majlis Belia
Malaysia. Masing-masing pengasas ABIM mempunyai sebab tersendiri untuk menubuh
dan menjadi ahli dan pemimpin ABIM. Walaupun bukan semua pemimpin dan ahli ABIM
terdiri dari kalangan ilmuan ugama tetapi boleh dikatakan semuanya,
sekurang-kurangnya pada lahir, adalah pencinta agama belaka. Melalui ABIM dan
badan-badan belia yang sekutu dengannya anak-anak muda dan pelajar telah
terdedah kepada kegiatan dakwah dalam berbagai bentuk dan cara. ABIMlah yang
mempopularkan program ‘usrah’ di kalangan pelajar, belia dan masyarakat Islam
di Malaysia.
ABIM
sentiasa melihat perjuangan untuk merealisasikan Islam sebagai ad-Din sebagai
suatu proses perubahan yang sifatnya halus dan bertahap. Bagi ABIM dakwah
tidak berkembang secara mendadak tetapi melalui proses perubahan yang
bergantung kepada keberkesanan dakwah itu sendiri. Secepat mana dakwah
berkembang ada kaitannya dengan kualiti pendakwah dan programnya. ABIM
menggunakan pendekatan dakwah dan tarbiah. Dakwah dalam erti kata lain
menyampaikan Islam dengan seutuh, selengkap dan setepatnya. Dakwah sangat
luas; seluas ruang lingkup Islam dan seluas kehidupan manusia. Oleh itu, ada orang yang menuduh ABIM
berpolitik apabila ABIM menyentuh isu-isu sosio-ekonomi seperti keadilan,
rasuah, kezaliman dan penindasan serta hak asasi manusia. Dakwah dan
gerakan Islam tidak dapat dipisahkan di antara satu sama lain. Dakwah
merupakan segala usaha ke arah menyeru kebaikan dan meninggalkan keburukan.[1]
Antara sumbangan[2]
dakwah ABIM adalah peranannya dari segi kepimpinan ilmu bagi merancakkan
pertumbuhan wacana bercorak keislaman dalam bidang pemikiran, kebudayaan dan
pembangunan negara adalah paling menonjol. Merujuk karya-karya berkenaan Islam di
Malaysia dan Asia Tenggara di kebanyakan perpustakaan, nampaknya tumpuan khusus
diberikan terhadap peranan dan sumbangan ABIM dalam aspek ini. Dalam kata lain,
adalah tidak lengkap sesebuah karya yang membicarakan tentang perkembangan
Islam di rantau ini tanpa menyentuh peranan ABIM di Malaysia sejak 4 dekad yang
lalu.
Wacana Islam dikembangkan oleh ABIM memilik keunikan dan kelainan
berbanding dengan wacana kebiasaan yang berkembang dalam negara pada waktu itu.
Wacana Islam yang diterajuinya didapati mengandungi unsur pemodenan dari segi
perspektif dan amalan. Misalnya, salah satu isu dalam wacana Islam yang
dibicangkan organisasi ialah tentang maksud ‘pembangunan’ dilihat harus
menjadikan agama sebagai sumber sandaran dan rujukan dalam agenda pembangunan
negara. Penonjolan isu ini merupakan satu bentuk perbahasan yang terlalu baru
dalam konteks diskusi dakwah pada ketika itu yang dikatakan lebih didominasi
tentang persoalan berkaitan hukum hakam ibadat.
Di samping isu pembangunan, wacana dakwah ABIM juga menimbulkan minat
masyarakat yang tinggi terhadap pendidikan Islam. Berasaskan kerangka
pemikiran reformisme Islam yang menjadi identiti khusus pergerakannya, ABIM
menganjurkan masyarakat dan negara agar kembali berpaut kepada sistem
pendidikan yang berteraskan prinsip Tauhid dari segi kurikulum dan
pengamalannya. Dalam kerangka ini, peranan pendidikan tidak dilihat sekadar
agen bagi melahirkan tenaga kerja untuk pembangunan, tetapi membina generasi
pembina tamadun manusia terbaik atau khayra ummah. Wacana tentang
pemikiran pendidikan Islam berkembang pesat sehingga sekarang. Malah banyak
model pendidikan Islam telah dibangunkan dari peringkat awal hingga ke
universiti di negara kita kini kesan dari himbauan terhadap wacana ini.
ABIM juga menubuhkan institusinya sendiri. Berasaskan rekod mutakhir, ia
kini memiliki dan menguruskan 16 buah sekolah di peringkat rendah dan menengah
dengan jumlah guru seramai 370 orang dan pelajarseramai 5740 orang. Bagi
program pendidikan awal kanak-kanak, Abim mengendalikan Taman Asuhan
Kanak-Kanak Islam (TASKI). Kini terdapat sebanyak 273 buah TASKI di seluruh
negara dengan jumlah guru seramai lebih 605 orang dan pelajar seramai 11,425
orang.
Sumbangan dakwah ABIM kini menjadi antara bahan kajian. Ia telah
menerbitkan lebih 60 judul bukul ilmiah. Dalam rekod perpustakaan di Universiti
Malaya sahaja, terdapat sebanyak 33 buah tesis berkenaan ABIM telah ditulis
oleh para pengkaji di peringkat prasiwazah, sarjana dan PhD. Sumbangan dakwah
ini amat besar dan perlu dihargai oleh semua.
“ABIM adalah sebuah gerakan yang bertunjangkan ilmu
(knowledge-based) dan memilih untuk mengambil sikap terbuka serta sederhana
(moderate) berasaskan realiti masyarakat setempat di samping memegang teguh
prinsip-prinsip Islam serta kesepaduan ilmu, iman dan amal dalam rangka
pembangunan manusia. Walaupun ABIM menangani isu-isu politik, namun ia sentiasa
bersikap non-partisan; bebas dan tidak memihak atau tunduk kepada kepentingan
mana-mana parti-parti politik.”[3]
Salam perkenalan..baru perasan blog ni.. dan ada nama dan tajuk tesis sy diatas.. terima kasih kerana membacanya..
ReplyDelete